.: آشنایی با جلسات شرح مثنوی :.


 

ثبت‌نام در خبـرنامه

 

برای عضویت در خبرنامه، آدرس دقیق ایمیل خود را در کادر زیر وارد کرده و دکمهٔ عضویت را کلیک کنید:

ایمیل شما:

در کمتر از یک دقیقه ایمیلی از طرف سایت گوگل برایتان فرستاده می‌شود که باید لینکی که در آن هست را کلیک کنید تا عضویت شما تأیید(ثبت) شود. بدین ترتیب در لیست خبرنامهٔ سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و اطلاعات جلسهٔ آنلاین یا هر برنامهٔ تازه‌ای که ارائه شود، از طریق ایمیل‌تان به اطلاعتان خواهد رسید.

» اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت نکنید بدین معنی است که آدرس ایمیل خود را صحیح وارد نکرده‌اید.

» پس از ثبت عضویت، آدرس ایمیل Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمائید. در غیر اینصورت ممکن است ایمیل‌های خبرنامه را دریافت ننمایید.


لوگوی جلسات

 
 

نظرسنجی


پیـوندها

تازه‌ترین خبرنامه آرشیو آنلاین جلسات شرح مثنوی معنوی
 سفارش DVD آرشیو جلسات شرح مثنوی
راهنمای جامع برنامهٔ Paltalk
صفحهٔ جلسات شرح مثنوی در facebook
سایت محمدجعفر مصفا

 
کلوب مثنوی معنوی مولانا
معرفی کتاب، CD ، مقاله، سایت و وبلاگ
 
کتابخانه شعر
رادیو حافظ

رادیو سعدی
رادیو مولانا
کتاب‌های صوتی خودشناسی

 لغتنامه فارسی به فارسی
 
صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...)
 

آرشیو صوتی و متن
 
بروی کلمهٔ "مثنوی معنوی" کلیک کنید:


پادکست جلسات شرح مثنوی معنوی مولانا

بروی تصویر iPod کلیک کنید:



سفارش DVD تمامی جلسات برگزار شدهٔ شرح مثنوی

بروی تصویر DVD کلیک کنید:



اهدای کمک به برنامه‌ها

بروی کلمهٔ Donate کلیک کرده و توضیحات را بخوانید:


تماس با ما

برای ارتباط با تیم گردانندهٔ جلسات، پیام خود را به آدرس زیر ایمیل نمایید:

کلوب جلسات شرح مثنوی در سایت facebook :


جستجو

در متن داستان‌ها و غزلیات


Share
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<---- برای شنیدن توضیحات مربوط به جلسات آنلاین شرح مثنوی و غزلیات مولانا بر روی دکمهٔ پخش کنار صفحه کلیک کنید
 


 

 

 

   

» معرفی: این وبلاگ جهت مدیریت جلسات اینترنتی(تله‌کنفرانس) شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز شرح غزلیات شمس تبریزی(دیوان شمس) است. این جلسات از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحهٔ آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.

   در ماه مارس سال 2008 بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online برای مدتی متوقف شد و بمدتی برنامه‌ها بشکل ارسال خبرنامه ارائه گردید و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد، برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند. بدین شکل که: ابتدا در خبرنامه جلسات عضو می‌شوید، سپس هر هفته یا هر ده روز یکبار به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود و در این خبرنامه، توضیحات، دستور کار و برنامهٔ جلسهٔ آنلاین، روز و زمان برگزاری جلسه و نحوهٔ شرکت در جلسهٔ آنلاین همه آورده می‌شود. نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.


»
عضویت در خبرنامه: بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، در سمت راست این صفحه، در قسمت خبرنامه،  یا در کادر پایین، آدرس email خود را بدقت وارد نمایید، و آنگاه دکمهٔ "عضویت" را کلیک نمایید:
 
ایمیل دقیق شما:


سپس در کمتر از یک دقیقه ایمیلی از طرف سایت گوگل برایتان فرستاده می‌شود که باید لینکی که در آن هست را کلیک کنید تا عضویت شما تأیید(ثبت) شود.(اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت نکنید بدین معنی است که آدرس ایمیل خود را صحیح وارد نکرده‌اید.) بدین ترتیب در لیست خبرنامهٔ سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و جلسه آنلاین یا هر برنامهٔ تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.
 

  پس از تأیید ایمیل عضویت در خبرنامه، لازم است برای اینکه مطمئن شوید ایمیل‌های خبرنامه در فولدر Spam ، Bulk یا Junk ایمیل‌تان نرود، آدرس ایمیل Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمایید.
 
توجه: عضویت به روش فوق، بصورت اتوماتیک است و توسط سایت گوگل انجام می‌شود. اگر نمی‌توانید بوسیله روش فوق عضو شوید، می‌توانید یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis.Newsletter@Gmail.com ارسال نمایید تا شما را عضو کنیم.

   خبرنامه‌ها معمولاًً هر دو هفته یکبار، چهارشنبه یا پنجشنبه،‌ و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Spam ، Bulk یا Junk خود را چک نمایید.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.
 
» آرشیو جلسات برگزار شده: اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهٔ اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو فایل‌های صوتی جلسات گذشته همراه با متن اشعار مورد شرح و تفسیر، در صفحهٔ آرشیو آمده است. به صفحهٔ آرشیو مراجعه نموده  و فایل‌ها را دانلود نمائید و بوسیله هر گوشی مبایل، mp3 player یا هر دستگاه و برنامه پخش‌کننده mp3 می‌توانید از فایل‌های صوتی استفاده نمائید. DVD کامل آرشیو را نیز می‌توانید از طریق صفحهٔ آرشیو سفارش دهید.
 
 
توصیه: از بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه حتماً دیدن کنید. همچنین اطلاعات مفید زیادی دربارهٔ این جلسات در ستون سمت راست همین صفحه آورده شده است.

 
 
 
 

 
>---------------========--------------<
 
توضیحات کلی دربارهٔ استفاده از برنامه‌ها: بروی دکمهٔ پخش صدا کلیک کنید.
 
 

      فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهٔ مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهٔ آرشیو قرار داده می‌شوند.
 
>-----------===============================================----------<

 

جلسهٔ صد و چهل و ششم:

   این جلسه در تاریخ جمعه 17 ژوئن 2011 (27 خرداد 90) برگزار گردید. جزئیات بیشتر را در خبرنامهٔ این جلسه بخوانید.
 
   دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهٔ مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.

 
 
 

--------


»
برنامهٔ این جلسه: 

   ١. شرح حکایت "متهم کردن غلامان و خواجه‌تاشان مر لقمان را کی آن میوه‌های ترونده را که می‌آوردیم او خورده است
" (از دفتر اول مثنوی معنوی بیت 3584)
   ۲.  شرح غزل شماره 33 از دیوان شمس تبریزی
  


»
شنیدن و دانلود فایل‌های صوتی این جلسه:
 

     


  لینکهای مستقیم فایلهای این جلسه:       .: بخش اول :.           .: بخش دوم :.



 
 اگر از طریق جعبهٔ فوق یا لینکهای مستقیم موفق به دانلود نشدید، با مراجعه به
صفحهٔ آرشیو می‌توانید فایل‌ها را دانلود کنید. -> صفحهٔ آرشیو

+ روش جدید دیگری (روش 6) به صفحهٔ آرشیو اضافه شده است: دانلود از سایت HulkShare



» متن داستان این جلسه:

     + پس از خواندن داستان، در صورت تمایل، نظر و تفسیر خود را از طریق بخش "پیام‌ها و نظرات" در پایین صفحه، ارسال نمائید.

  متن داستان این جلسه (به نثر) در این صفحه آورده شده است.

دفتر اول، بیت 3584

 متهم کردن غلامان و خواجه‌تاشان مر لقمان را کی آن میوه‌های ترونده را که می‌آوردیم او خورده است
 

 بود لقمان پیش خواجه‌ی خویشتن              در میان بندگانش خوارتن

می‌فرستاد او غلامان را به باغ                     تا که میوه آیدش بهر فراغ

بود لقمان در غلامان چون طفیل                  پر معانی تیره‌صورت همچو لیل

آن غلامان میوه‌های جمع را                        خوش بخوردند از نهیب طمع را

خواجه را گفتند لقمان خورد آن                    خواجه بر لقمان ترش گشت و گران

چون تفحص کرد لقمان از سبب                   در عتاب خواجه‌اش بگشاد لب

گفت لقمان سیدا پیش خدا                        بنده‌ی خاین نباشد مرتضی

امتحان کن جمله‌مان را ای کریم                  سیرمان در ده تو از آب حمیم

بعد از آن ما را به صحرایی کلان                   تو سواره ما پیاده می‌دوان

آنگهان بنگر تو بدکردار را                             صنعهای کاشف الاسرار را

گشت ساقی خواجه از آب حمیم                 مر غلامان را و خوردند آن ز بیم

بعد از آن می‌راندشان در دشتها                  می‌دویدند آن نفر تحت و علا

قی در افتادند ایشان از عنا                         آب می‌آورد زیشان میوه‌ها

چون که لقمان را در آمد قی ز ناف               می بر آمد از درونش آب صاف

حکمت لقمان چو داند این نمود                   پس چه باشد حکمت رب الوجود

یوم تبلی السرائر کلها                               بان منکم کامن لایشتهی

پس تو هر جفتی که می‌خواهی برو             محو و هم‌شکل و صفات او بشو

نور خواهی مستعد نور شو                        دور خواهی خویش‌بین و دور شو

ور رهی خواهی ازین سجن خرب                سر مکش از دوست و اسجد واقترب


گزیده ابیاتی از داستان زید و رسول
دفتر اول بیت 3500

پرسیدن پیغمبر صلی الله علیه و سلم مر زید را که امروز چونی و چون برخاستی و جواب گفتن او که اصبحت ممنا یا رسول الله

گفت پیغامبر صباحی زید را               کیف اصبحت ای رفیق با صفا
گفت عبدا مومنا باز اوش گفت           کو نشان از باغ ایمان گر شکفت

هست ازل را و ابد را اتحاد                 عقل را ره نیست آن سو ز افتقاد
گفت ازین ره کو ره‌آوردی بیار              در خور فهم و عقول این دیار
گفت خلقان چون ببینند آسمان          من ببینم عرش را با عرشیان
هشت جنت هفت دوزخ پیش من       هست پیدا همچو بت پیش شمن
یک بیک وا می‌شناسم خلق را          همچو گندم من ز جو در آسیا
که بهشتی کیست و بیگانه کیست     پیش من پیدا چو مار و ماهیست

جمله را چون روز رستاخیز من            فاش می‌بینم عیان از مرد و زن
هین بگویم یا فرو بندم نفس              لب گزیدش مصطفی یعنی که بس

همچنین می‌گفت سرمست و خراب    داد پیغامبر گریبانش بتاب
گفت هین در کش که اسبت گرم شد  عکس حق لا یستحی زد شرم شد
آینه‌ی تو جست بیرون از غلاف            آینه و میزان کجا گوید خلاف
آینه و میزان کجا بندد نفس                بهر آزار و حیاء هیچ‌کس
آینه و میزان محکهای سنی               گر دو صد سالش تو خدمتها کنی
کز برای من بپوشان راستی               بر فزون بنما و منما کاستی
اوت گوید ریش و سبلت بر مخند         آینه و میزان و آنگه ریو و پند

لیک در کش در نمد آیینه را                کز تجلی کرد سینا سینه را
گفت آخر هیچ گنجد در بغل                آفتاب حق و خورشید ازل
هم دغل را هم بغل را بر درد               نه جنون ماند به پیشش نه خرد

مکر خود را گر تو انکار آوری                از ترازو و آینه کی جان بری

  

نظرات دوستان:


» برای نوشتن نظرتان درباره داستان یا غزل یا هر موضوع مرتبط با این جلسه، به قسمت "پیامها و نظرات" در همین صفحه(پایین‌) مراجعه کنید.
 

tabkom:
درین قصه خواجه نماینده عقل کل است و جمع غلامان که لقمان هم جزو آنهاست باید در زیر فرمان اوباشند، ..... لقمان فطرت پاک آدمی‌ست که در جمع غلامان مهجور و ناشناخته مانده و غلامان همان ابزارهای حسی و ذهنی ما هستند که همواره در جستجو و یافتن اطلاعات و دانش میباشند اما بدون رعایت امانتداری، آنرا به دست عقل کل که همان خواجه باشد نمیرسانند و همچنانکه میوه‌ها را میخورند، دانش و آگاهی را هم ، در راستای تقویت هویت فکری و نفس، مورد مصرف قرار میدهند .
درین جا فطرت پاک و بیگناه دخالت کرده و در آزمونی سختگیرانه و در زیر نظارت عقل کل، دست نفس و اعوان انصار وی را رو میکند و با ثابت شدن پاکی فطرت، نقش سالم و سازنده آن در حیات روانی دوباره احیا می‌شود.
سوال فرعی :
آیا مسابقه‌ پیدا کردن غلط که قرار بود در حین هر جلسه بطور مخفیانه اجرا شود هنوز برقرار است با نه ؟
 

delbar72: شاید بتوان دو تفسیر برای این داستان نوشت؛
اول اینکه همکاران لقمان را سمبل افرادی بدانیم که ادعای راستی دارند ؛
افرادی که ادعا دارند حرف های خودشناسی را دقیقا پیاده کرده اند؛
منتها موقع امتحان که میرسد؛ همه چیز فاش میشود؛ و این افراد میفهمند نه بابا؛ اونقدر ها هم خوب و فایق نیستند؛ بلکه تمام مدت مشغول خوردن میوه (همان اعتباریات) بوده اند؛ چنین افرادی پس از اینکه دو رنگی اشان فاش شد؛ سعی میکنند آموزه های عرفان را دوباره و این بار درست و حسابی تر پیاده کنند؛
(منظور این است که با توجه بیشتری؛ خودشناسی را ادامه میدهند)
تفسیر دوم این است که لقمان را سمبل فردی بگیریم؛ که خودشناسی را درست و حسابی انجام داده است؛
چنین کسی به هنگام امتحان نه تنها رسوا نمیشود؛ بلکه شاهد زلالی اوت پوت خود میباشد؛
(خوش آمدید از سفر؛)

 rosha:
سلام در این حکایت ، میوه نمادی از دریافتهای انتخابی بشر است که می تواند از دریافت آنها سر باز زند و یا در پنهان آنها را دریافت کند و درون خود را به آلودگی آنها آغشته کرده اما با ریاکاری از دریافت این مائده های ممنوعه روح و روان خود را مبرا نشان دهد . این تغذیه روح و روان در روز آزمایش و مشاهده که می تواند هر لحظه ای از زندگی آدمی باشد ، عاقبت خود را نمایان خواهد ساخت . انسان در مسیر رشد و تکامل خود بایستی در تغذیه روح و روان خود انتخابگر و پالاینده باشد .
 



---------

 
غزل شماره 33 از دیوان شمس:
 
 

می ده گزافه ساقیا تا کم شود خوف و رجا           گردن بزن اندیشه را ما از کجا او از کجا

پیش آر نوشانوش را از بیخ برکن هوش را             آن عیش بی روپوش را از بند هستی برگشا

در مجلس ما سرخوش آ برقع ز چهره برگشا         زان سان که اول آمدی ای یفعل الله ما یشا

دیوانگان جسته بین از بند هستی رسته بین       در بی دلی دل بسته بین کاین دل بود دام بلا

زودتر بیا هین دیر شد دل زین ولایت سیر شد      مستش کن و بازش رهان زین گفتن زوتر بیا

بگشا ز دستم این رسن بربند پای بوالحسن         پر ده قدح را تا که من سر را بنشناسم ز پا

بی ذوق آن جانی که او در ماجرا و گفت و گو         هر لحظه گرمی می کند با بوالعلی و بوالعلا

نانم مده آبم مده آسایش و خوابم مده                 ای تشنگی عشق تو صد همچو ما را خونبها

امروز مهمان توام مست و پریشان توام                پر شد همه شهر این خبر کامروز عیش است الصلا

هر کو بجز حق مشتری جوید نباشد جز خری       در سبزه این گولخن همچون خران جوید چرا

از دل خیال دلبری برکرد ناگاهان سری                  ماننده ماه از افق ماننده گل از گیا

جمله خیالات جهان پیش خیال او دوان                 مانند آهن پاره ها در جذبه آهن ربا

بد لعل ها پیشش حجر شیران به پیشش گورخر   شمشیرها پیشش سپر خورشید پیشش ذره ها

عالم چو کوه طور شد هر ذره اش پرنور شد          مانند موسی روح هم افتاد بی هوش از لقا


                            هر هستییی در وصل خود در وصل اصل اصل خود
                                 خنبک زنان بر نیستی دستک زنان اندر نما


---------
 
غزل شماره 509 از دیوان شمس:
 
مرغ دلم باز پریدن گرفت                          طوطی جان قند چریدن گرفت
اشتر دیوانه سرمست من                       سلسله عقل دریدن گرفت
جرعه آن باده بی زینهار                          بر سر و بر دیده دویدن گرفت
باز در این جوی روان گشت آب                 بر لب جو سبزه دمیدن گرفت
باد صبا باز وزان شد به باغ                      بر گل و گلزار وزیدن گرفت
عشق چو دل را به سوی خویش خواند      دل ز همه خلق رمیدن گرفت
      
                            بس کن زیرا که حجاب سخن
                             پرده به گرد تو تنیدن گرفت

---------
 
غزل شماره 510 از دیوان شمس:
 
باز به بط گفت که صحرا خوشست             گفت شبت خوش که مرا جا خوشست
سر بنهم من که مرا سر خوشست            راه تو پیما که سرت ناخوشست
گر چه که تاریک بود مسکنم                     در نظر یوسف زیبا خوشست
دوست چو در چاه بود چه خوشست          دوست چو بالاست به بالا خوشست
چونک خدا روفت دلت را ز حرص                رو به دل آور دل یکتا خوشست
از تو چو انداخت خدا رنج کار                     رو به تماشا که تماشا خوشست
گفت تماشای جهان عکس ماست            هم بر ما باش که با ما خوشست

                                  نور خدایی ست که ذرات را
                            رقص کنان بی سر و بی پا خوشست

 


 

---------

Share

»
در صورتیکه دربارهٔ مطالب این جلسه نظری دارید، می‌توانید در قسمت "پیام‌ها و نظرات" (در پائین) نظرتان را بنویسید.
 

 
» اگر سئوالی دارید، لطفاً قبل از ارسال سئوالتان، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.
   

                                                            ------------------

پیام‌ها و نظرات:

 شما می‌توانید بوسیلهٔ فرم زیر پیام و نظر خود درباره این برنامه را بنویسید. سپس دکمهٔ Submit را کلیک کنید:

نام:
آدرس ایمیل(لطفاً بدقت وارد نمایید):
متن پیام:


 

برای دانلود فایلهای صوتی و متن جلسات گذشته، به صفحه‌ی آرشیو مراجعه نمایید.

 
 

اطلاعات مرتبط:

» فایل‌ متنی خلاصه‌برداری جلسات اول تا سیزدهم، توسط خانم سوگند:  

» معرفی لینک "مقدمهٔ جلسات شرح مثنوی" تهیه شده توسط آقا و خانم اسلامی:

دوستان تازه‌وارد حتماً لینک فوق را مطالعه نمایند.

 

---------

 جلسات پیش:

 
»
دانلود تمامی فایل‌های صوتی جلسات گذشته از طریق مراجعه به صفحهٔ آرشیو: به این صفحه مراجعه نماييد:

 

 

» برای سفارش  DVD مجموعه فایل های صوتی(mp3) و متن(pdf) جلسات گذشته، اینجا کلیک کنید.

روی تصویر DVD کلیک کنید:

 

---------
 

 

.: پیـوندها :.
 
 

---------

 

.: تماس با ما :.
 
برای ارتباط با گردانندهٔ جلسات، پیام خود را به آدرس زیر ایمیل نمایید:
 
 
همچنین می‌توانید در گروه این جلسات در سایت فیس‌بوک عضو شوید: